Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
team
e-landing-page
product
news
page
post
location

FIND LOCATION

DA/EN

Løngennemsigtighed på vej: Hvad betyder EU’s nye direktiv for danske virksomheder?

Fra juni 2026 får danske arbejdsgivere nye forpligtelser, når EU’s løngennemsigtighedsdirektiv træder i kraft. Målet er at sikre reel ligeløn mellem kønnene. Men hvad betyder det i praksis – og hvad skal virksomheder allerede nu forberede sig på? EU’s direktiv om løngennemsigtighed blev vedtaget i 2023 og skal senest være omsat til dansk lov den 7. juni 2026. Direktivet gælder for både offentlige og private arbejdsgivere og har til formål at styrke princippet om lige løn for samme arbejde, uanset hvilket køn man har. Direktivet sætter fokus på en række centrale krav, som virksomheder skal leve op til, og som vil få direkte betydning for både medarbejdere og ledelse. Hvorfor et direktiv om løngennemsigtighed? Selvom ligelønslovgivning allerede eksisterer, viser erfaringen, at manglende gennemsigtighed i lønstrukturer gør det svært for medarbejdere at håndhæve deres rettigheder. Derfor stiller direktivet nu konkrete krav til gennemsigtighed, dokumentation og mulighed for indsigt i lønforhold. Der er tale om minimumsregler, hvor medlemslandene frit kan vælge at gå længere end EU’s minimumskrav. Hvad skal virksomhederne forholde sig til? Kategorisering af stillinger og lønkriterier Alle virksomheder skal kunne kategorisere deres stillinger i grupper, hvor der udføres samme arbejde eller arbejde af samme værdi. Derudover skal løndannelsen ske ud fra objektive og kønsneutrale kriterier, og disse kriterier skal beskrives og kunne dokumenteres. Indsigt i lønniveau og lønudvikling Medarbejdere får ret til at få indsigt i både deres egen løn og den gennemsnitlige løn i samme jobkategori, opdelt på køn. Virksomheder skal samtidig gøre lønkriterier og lønudvikling let tilgængelige for medarbejderne. Der kan dog indføres nationale undtagelser for virksomheder med færre end 50 ansatte, når det gælder oplysning om lønudvikling. Løneftersyn ved lønforskelle Hvis der opstår en lønforskel på over fem procent mellem mænd og kvinder i samme jobkategori, og forskellen ikke kan forklares med saglige kriterier (som fx ansvar, erfaring eller uddannelse), skal arbejdsgiveren udarbejde en fælles lønvurdering. Det gælder dog først, hvis: forskellen overstiger 5 %, den ikke kan forklares objektivt, og den ikke er blevet korrigeret inden for seks måneder efter seneste lønredegørelse. Omvendt bevisbyrde ved løndiskrimination Hvis en medarbejder rejser sag om kønsdiskrimination, gælder omvendt bevisbyrde: Det er arbejdsgiveren, der skal bevise, at der ikke er sket diskrimination og ikke omvendt. Løngennemsigtighed før ansættelse Jobansøgere skal informeres om startløn eller løninterval allerede i jobopslaget, ved samtalen eller på anden måde før ansættelsen. Det skal ske på baggrund af objektive og kønsneutrale kriterier. Samtidig bliver det forbudt for arbejdsgivere at spørge ind til en ansøgers lønhistorik. Rapportering for større virksomheder Virksomheder med over 100 ansatte får en særskilt forpligtelse til at rapportere lønforskelle: Virksomheder med over 250 medarbejdere skal rapportere årligt. Virksomheder med 100–249 medarbejdere skal rapportere hvert tredje år. Ret til erstatning og sanktioner ved overtrædelse Medarbejdere, der lider tab som følge af løndiskrimination, skal kunne kræve fuld erstatning eller godtgørelse – uden loft. Erstatningen skal være reel, effektiv og afspejle den økonomiske og personlige skade, medarbejderen har lidt. Hvad kan virksomheder gøre allerede nu? Selvom den danske implementering af direktivet endnu ikke er afsluttet, anbefaler DreistStorgaard Advokater, at virksomheder allerede nu begynder at forberede sig på følgende: Kortlæg jobkategorier: Identificér hvilke medarbejdere der udfører samme eller tilsvarende arbejde. Nogle grupper vil være lettere at indplacere end andre. Indsaml løndata: Analyser eventuelle kønsbaserede lønforskelle. Hvis forskellen overstiger fem procent, og den ikke kan forklares objektivt, bør virksomheden allerede nu overveje en regulering. Tænk nyt ved rekruttering: Tilpas jeres rekrutteringspraksis til de kommende regler. Undlad at spørge om lønhistorik, og oplys om lønforventninger i jobopslag eller før samtale.   Kontakt os for en uforpligtende samtale om dine muligheder  

DreistStorgaard hjælper lokale ildsjæle på Røsnæs

DreistStorgaard Advokater har ydet juridisk og strategisk rådgivning til et stærkt lokalt initiativ på Røsnæs, hvor en gruppe engagerede borgere har arbejdet for at bevare den lokale dagligvarehandel efter lukningen af områdets historiske brugsbutik. Da Brugsen på Røsnæs lukkede i januar 2025 efter hele 154 års drift, satte det gang i et unikt og handlekraftigt fællesskab blandt både fastboende og sommerhusejere. Under ledelse af en initiativgruppe på oprindeligt tre lokale kræfter, lykkedes det, gennem aktivering af såvel lokale- som sommerhusbeboere, at samle økonomisk støtte, på i alt ca. 1.4 millioner kroner fra mere end 250 lokale anpartshavere og bidragsydere. Ny butik gennem fællesskab og professionel hjælp I tæt samarbejde med DreistStorgaard blev selskabet Røsnæs Butikshus ApS stiftet, og der blev indgået en aftale med Dagrofa om etableringen af en “Min Købmand”-butik. Den samlede investering – inkl. køb og totalrenovering af ejendommen – udgjorde ca. 3,5 millioner kroner. Gennem frivillige kræfter og professionelle håndværkere lykkedes det at gennemføre hele renoveringsprojektet på under fire måneder. Mandag den 26. maj 2025 slog købmand Kim Rørsø Trosbjerg dørene op til den nye dagligvarebutik i Røsnæs – til stor glæde for lokalsamfundet. “Det er et imponerende initiativ, der er taget på Røsnæs. Frivillighed når det er allerbedst. Og det er tilmed sund fornuft, da tilstedeværelsen af en dagligvarebutik direkte kan aflæses på huspriserne. Det var fedt at være med til åbningen, og se alle de glade og stolte ‘Røssere’. Nogle sager er lidt mere ‘med hjertet’, og vi er glade for og stolte af, at vi blev valgt til at hjælpe til,” Advokat Allan Ohms og partner Nikolaj Juhl Hansen fra DreistStorgaard. DreistStorgaard Advokater har bistået med både selskabsstiftelsen, den juridiske konstruktion med over 250 ejere, samt de komplekse elementer i forbindelse med ejendomserhvervelse og strukturering. Bestyrelsesformand Ulrik Brandt udtaler om samarbejdet med DreistStorgaard:  ”For ikke at fare vild, i en overraskende kompliceret, og bureaukratisk proces, med selskabsstiftelse, anpartstegning, åbning af bankkonto, momsregistrering og alt muligt andet, havde vi behov for kvalificeret rådgivning, fra dygtige og engagerede rådgivere, som vi fandt, hos advokathuset DreistStorgaard. Vi er blevet mødt i øjenhøjde! DreistStorgaard lyttede til vores spørgsmål og bekymringer, og har derfor hjulpet os med at få noget meget komplekst til at lykkes på kort tid. Det her handler ikke bare om jura – det handler om mennesker, og det har de forstået til fulde” Teamet fra Dreiststorgaard har været advokat Allan Ohms, partner Nikolaj Juhl Hansen og juridisk sagsbehandler Nadia Vinther.

DreistStorgaard rådgiver i international fodboldhandel: HB Køges kvindehold solgt til amerikanske ejere

DreistStorgaard Advokater har bistået HB Køge med salget af klubbens kvindehold til det amerikanske ejerskab bag Kansas City Current, en af de absolut stærkeste klubber i National Women’s Soccer League (den professionelle kvindeliga i USA). I ejerkredsen bag klubben – Kansas City Current – indgår blandt andre Chris og Angie Long samt det kendte ægtepar Brittany og Patrick Mahomes. Patrick Mahomes er international sportsstjerne og en af de mest markante profiler i NFL. Denne historiske handel placerer HB Køges kvinder i et nyt internationalt lys og kan sammenlignes med lignende investeringer i kvindeholdene hos klubber som Chelsea FC og Olympique Lyonnais. Handlen er endelig og allerede godkendt af både DBU og UEFA, hvilket sikrer holdets fortsatte deltagelse i både den danske liga og europæiske turneringer. “Vi er stolte over at have bistået HB Køge i denne banebrydende transaktion, som ikke alene styrker klubbens kvindehold, men også markerer et vigtigt skridt for kvindefodbolden i Danmark og Europa,” Partner og advokat Søren Storgaard fra DreistStorgaard Advokater. Teamet bag transaktionen Partner og advokat Søren Storgaard er klientpartner på sagen, og M&A-processen er håndteret af partner og advokat Nikolaj Juhl Hansen i tæt samarbejde med juridiske sagsbehandlere Nadia Vinther og Janne Brustad samt advokatfuldmægtig Mathilde Storgaard. Advokat Morten Lindkvist har desuden bidraget med rådgivning om ansættelsesretlige forhold. DreistStorgaard Advokater er stolte over at kunne bidrage til en så markant udvikling for HB Køges kvindehold. Der har været stor pressebevågenhed omkring historien, find udvalgte klip her:  TV2  New York Times Sportico ESPN Sport Business Journal Berlingske Avisen Danmark BT SN.dk Bold.dk Kansas City Current Start Land news Jyllandsposten

Succesfuld sag om udsættelse af lejer

Hos DreistStorgaard har vi for nylig ført en sag om udsættelse af en lejer i et boliglejemål, hvor vi både i Fogedretten og Østre Landsret fik medhold i, at lejeren kunne udsættes på grund af betalingsmisligholdelse. Sagens særlige omstændigheder Lejeren havde oprindeligt fået et påkrav om manglende betaling, men efterfølgende indgik parterne en afdragsordning, som lejeren misligholdte. Spørgsmålet var derfor, om udlejer skulle sende et nyt påkrav, eller om udsættelse kunne ske på baggrund af det oprindelige påkrav, og den misligholdte afdragsordning. Retten gav os medhold Både Fogedretten og Østre Landsret gav os medhold i, at udlejer ikke var forpligtet til at fremsende et nyt påkrav. Retten vurderede, at den oprindelige misligholdelse og den efterfølgende manglende overholdelse af afdragsordningen var tilstrækkelig grundlag for udsættelse. Afgørelsen har stor betydning for udlejere, da den tydeliggør, at en indgået afdragsordning eller henstand med betaling ikke nødvendigvis medføre at udlejer skal starte forfra i processen. Dette styrker udlejernes retsstilling og giver en klarere ramme for, hvordan betalingsmisligholdelse skal håndteres. Har du brug for rådgivning? Afgørelsen bekræfter, at udlejere har stærke rettigheder, når lejere misligholder en aftalt betalingsplan. Har du brug for rådgivning i lignende sager? Kontakt os gerne for en vurdering af din situation.

DreistStorgaard rådgiver i forbindelse med plæneklipper-opkøb

Den 24. februar 2025 blev det offentliggjort, at den kinesiske virksomhed Ningbo Daye Garden Machinery har købt den tyske fabrikant AL-KO Geräte’s gardentech-division for EUR 20 mio. AL-KO Geräte har en årlig omsætning på EUR 250 millioner og beskæftiger mere end 700 medarbejdere i 19 lande. Køberen, Ningbo Daye Garden Machinery, er en førende kinesisk producent af landskabsudstyr og er børsnoteret i Shenzhen. DreistStorgaard har bistået Ningbo Daye Garden Machinery med de danske aspekter af transaktionen, herunder juridisk due diligence og regulatoriske forhold – særligt vurderingen af, hvorvidt handlen var omfattet af de danske investeringsscreeningsregler. “De fleste kender AL-KO’s plæneklippere, så det har været en spændende opgave at være en del af. Vi ser en stigende kinesisk M&A-aktivitet i Danmark, og det har været en fornøjelse at samarbejde med Ningbo Daye Garden Machinery og deres kinesiske advokater om denne transaktion.” Advokat og partner Nikolaj Juhl Hansen DreistStorgaard blev instrueret af det kinesiske advokatfirma Deheng, mens det tyske advokatfirma Heuking rådgav sælger. DreistStorgaards team bestod af advokat Jacob Dreist, jurist Casper Simonsen, advokat Martin Baymler Thomsen og advokat Morten Lindkvist Nielsen samt partner Martin Skovbjerg og klientansvarlig partner Nikolaj Juhl Hansen. Læs mere om transaktionen her: FYB.de Service Dealer Land Power News

Jurist eller juridisk sagsbehandler til erhvervs- og landbrugsejendomme

Send din ansøgning her Brænder du for at arbejde med ejendomme, og har du erfaring med erhvervs- og landbrugsejendomme og tinglysning? Vi søger en dygtig og detaljeorienteret jurist eller juridisk sagsbehandler, der vil specialisere sig inden for erhvervs- og landbrugsejendomme. Stillingen indebærer både juridisk sagsbehandling og rådgivning i et komplekst og spændende område. Om jobbet Som en del af vores specialiserede team vil du få en vigtig rolle i sagsbehandlingen og rådgivningen inden for fast ejendom, med særligt fokus på erhvervs- og landbrugsejendomme. Du vil arbejde tæt sammen med advokater og øvrige specialister, og få ansvar for en bred vifte af juridiske opgaver. Dine primære opgaver vil være: Udarbejdelse og gennemgang af købsaftaler, herunder alle ejendommens dokumenter og øvrige juridiske dokumenter Tinglysningsopgaver, herunder servitutter, pantebreve og ejerforhold Håndtering af ejendomsoverdragelser og generationsskifter i landbruget Generel sagsbehandling og administration i forbindelse med erhvervs- og landbrugsejendomme, herunder selve berigtigelsesdelen i handlerne   Din profil Det vigtigste er, at du har lyst til at arbejde med både sagsbehandling og juridiske opgaver, og at du kan arbejde selvstændig og i teams omkring kunden. Du har en juridisk baggrund, fx cand.jur. eller cand.merc.jur., men kan også være erfaren juridisk sagsbehandler. Vi søger en kollega, som har erfaring med eller interesse for fast ejendom, gerne erhvervs-og landbrugsejendomme, har erfaring med sagsbehandling og generel juridisk rådgivning. Du har et højt engagement og energiniveau, vil udvikle dig fagligt og personligt og har viljen og evnen til at skabe de bedste oplevelser og løsninger for vores kunder. Kendskab til landbrugsområdet og relateret lovgivning er en fordel, men ikke et krav. Du trives med at arbejde selvstændigt og struktureret, med sans for detaljen, tager ansvar og er ambitiøs på både egne og virksomhedens vegne, ligesom du trives i et dynamisk arbejdsmiljø med en bred opgaveportefølje. Du skal på én og samme tid have et blik for detaljen, og have det overordnede overblik. Velkommen til DreistStorgaard Advokater Mennesket først – juraen bagefter! Vi er ambitiøse på både dine og virksomhedens vegne. Vi har en flad organisationsstruktur, og alle medarbejdere har et stort ansvarsområde uanset uddannelse og erfaring. Vi lægger vægt på det personlige, engagementet og den faglig stolthed. For os er det afgørende, at vores medarbejdere har en personlighed, som matcher vores værdier. Det betyder meget for os, at man er der for andre. Det gælder ikke kun overfor vores kunder, men også overfor vores medarbejdere – ligesom det afspejler sig i de velgørende foreninger og organisationer, som vi har valgt at engagere os i. Vil du tage det næste skridt i dit arbejdsliv? Har du spørgsmål til jobbet, er du meget velkommen til at kontakte Partner Svend-Aage Dreist Hansen eller HR-Chef Susanne Rørbeck Mathiassen. Vi glæder os til at modtage din ansøgning og du søger stillingen via dette opslag. (Vi modtager ikke ansøgninger via mail). Vi holder løbende samtaler og ansætter når vi har fundet den rigtige kandidat så vi opfordrer dig til at sende din ansøgning hurtigst muligt. Læs DreistStorgaard Advokater A/S’ persondatapolitik i forbindelse med rekruttering her. Ansøg her

3. års advokatfuldmægtig eller yngre advokat til erhvervsteamet

Vi udvider vores erhvervsteam og søger en 3. års advokatfuldmægtig eller nyuddannet advokat, der har lyst til at arbejde bredt indenfor erhvervsretten. Trives du i et ambitiøst og fagligt stærkt team? Hos os får du mulighed for at udvikle dig, få ansvar og lære nyt, samtidig med at kompleksiteten i dine opgaver øges og tilpasses. Du vil få et job, hvor der ikke er langt fra ide til handling, og med et stærkt team omkring dig.   Jobbet, din uddannelse og udvikling Som advokatfuldmægtig eller nyuddannet advokat i erhvervsteamet vil du komme til at beskæftige dig med bl.a. selskabsret, juridiske undersøgelser, generel erhvervsrådgivning, M&A, tvister samt processer. Dine opgavers kompleksitet og selvstændigheden vil stige i takt med din erfaring. Din uddannelsesplan vil blive tilrettelagt med udgangspunkt i din erfaring og interesse, men med erhvervsretten som det centrale juridiske område. Vi arbejder som et team omkring klienten, og du vil derfor oftest komme til at arbejde sammen med dine kolleger omkring den enkelte klient. Du får ansvaret for at sikre flow, kvalitet og struktur i sagsbehandlingen, og det er vigtigt, at du kan arbejde struktureret og meget selvstændigt. Du kommer til at arbejde tæt sammen med den ansvarlige advokat og øvrige kolleger i Team Erhverv. Vi har et højt fagligt niveau i teamet, og vi løser opgaverne, hvor det giver bedst mening i forhold til kompetencer. Samtidig inspirerer og hjælper vi hinanden i et godt og åbent arbejdsmiljø. Arbejdssted er vores kontor i Køge.   Din profil Det vigtigste er, at du har lyst til at arbejde selvstændigt med fokus på klienten. Vi forventer samtidig, at du har erfaring med selskabsret og generel erhvervsrådgivning. Vi søger en kollega, der har et højt engagement, ønsker faglig udvikling og har viljen og evnen til at skabe de bedste oplevelser og løsninger for vores klienter. Du skal trives i en travl og til tider uforudsigelig hverdag. Du arbejder selvstændigt, tager ansvar og er ambitiøs på egne og virksomhedens vegne. Du skal på én og samme tid have et blik for detaljen samt evnen til at bevare det overordnede overblik. Det vigtigste er, at du har et højt fagligt niveau og motiveres af at lære og udvikle dig.   Vil du tage det næste skridt i dit arbejdsliv? Har du spørgsmål til jobbet, er du velkommen til at kontakte: Partner Svend-Aage Dreist Hansen på e-mail sah@dslaw.dk HR-chef Susanne Mathiassen på e-mail suma@dslaw.dk eller telefon 56643300. Du søger stillingen via dette link. (Vi modtager ikke ansøgninger via mail). Vær opmærksom på at vi løbende holder samtaler og ansætter, når vi har mødt den rigtige kandidat. Send derfor dit cv og ansøgning hurtigst muligt. Læs DreistStorgaard Advokater A/S’ persondatapolitik i forbindelse med rekruttering her. Send ansøgning her

Nye regler forbedrer mulighederne for generationsskifte af danske familieejede erhvervsvirksomheder

Aftale

Sidste sommer lancerede regeringen udspillet ”Et stærkere erhvervsliv”, som indeholdt en række tiltag for at forbedre mulighederne for generationsskifte af danske familieejede erhvervsvirksomheder. Skatteministeren har efter nogle måneders ventetid nu fremsat et lovforslag, der i høj grad forbedrer mulighederne for generationsskifte af danske familieejede virksomheder. For at skabe et overblik over det nye lovforslag, præsenterer vi fire punkter og breder dem ud hver for sig i de senere afsnit. Det nye lovforslag medfører følgende ændringer: Ændring af pengetanksreglen – øget mulighed for successionsoverdragelse af ejendomsselskaber En nedsættelse af bo- og gaveafgiften fra 15 procent til 10 procent ved generationsskifte af aktive erhvervsvirksomheder, herunder aktiv udlejningsvirksomhed Nye bindende retningslinjer for værdiansættelse af virksomheder ved generationsskifter Lempelse af beskatningen ved overdragelser mellem søskende Ændring af pengetanksreglen – mulighed for successionsoverdragelse af ejendomsselskaber Med lovforslaget lempes det som i praksis kaldes ”pengetanksreglen”. Det vil medføre, at det fremover bliver muligt at overdrage udlejningsvirksomheder skattefrit med succession. Successionen indebærer, at overdrageren ikke beskattes af skattepligtige fortjenester ved overdragelsen. I stedet overtages den latente skatteforpligtelse af erhververen som en del af betalingen for virksomheden. Dermed udskydes beskatningen indtil et eventuelt senere skattepligtigt videresalg af virksomheden. Reglerne om skatteudskydelse er forbeholdent aktive virksomheder og kan derfor ikke bruges ved overdragelse af virksomheder, hvis indtægter eller aktiver i overvejende grad vedrører passiv kapitalanbringelse i fast ejendom, kontanter, værdipapirer eller lignende. Med det nye lovforslag gøres der delvist op med dette princip. Således, at virksomheder som består af aktiv udlejning af fast ejendom efter lovforslaget ikke længere betragtes som passiv kapitalanbringelse – og dermed fremover vil kunne overdrages skattefrit og med den nedsatte bo- og gaveafgift på 10 procent. Lempelsen omfatter både ejendomsselskaber og personligt ejede ejendomsvirksomheder. For at der er tale om ”aktiv udlejningsvirksomhed” skal følgende betingelser dog være opfyldt: Overdrageren og dennes familie skal have en direkte og indirekte ejerandel af ejendommen på mere end 50 procent. Opgaven med indgåelsen af aftaler af væsentlig økonomisk betydning for driften må ikke i overvejende grad være overladt til en uafhængig tredjemand Overdrageren skal have ejet ejendommen i mindst et år før overdragelsen og skal i hele denne periode havde udlejet ejendommen aktivt. Alternativt skal ejendommen indgå i en samlet virksomhed med aktiv udlejning af fast ejendom, der har været ejet i mindst et år Nedsættelse af bo- og gaveafgiften til 10 procent Af lovforslaget følger desuden, at bo- og gaveafgiftssatsen nedsættes fra 15 procent til 10 procent ved overdragelse af personligt ejede virksomheder samt selskaber til nære familiemedlemmer m.v. ved arv eller gave. Af lovforslaget fremgår det også, at nedsættelsen alene omfatter erhvervsvirksomheder, hvilket vil sige virksomheder som ikke i overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse. Selskaber med en overvægt af værdipapirer og likvider mv. vil dermed ikke være omfattet af den nedsatte afgift. For at kunne anvende den lave afgift, skal følgende kriterier derfor være opfyldt: Overdragelsen skal omfatte ”aktiv virksomhed”. Det er en betingelse for den lave afgift på 10 procent, at gaven ydes fra og med 1. oktober 2024, eller at der er udloddet arv fra boet, hvor arvelader er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere. Overdrageren skal have ejet virksomheden det seneste år umiddelbart forud for overdragelsen. Det er ligeledes et krav, at gavegiveren/arveladeren i mindst ét år af ejertiden, har deltaget aktivt i driften af virksomheden, eller at overdrageren eller dennes familie har deltaget i selskabets ledelse, hvis virksomheden bliver drevet i selskabsform. Overdrageren eller dennes familie skal eje den erhvervsmæssige virksomhed mindst tre år efter overdragelsen, for at opnå fuld fordel af nedsættelsen fra de 15 procent til 10 procent i afgift. Det bliver en betingelse for den nedsatte afgift, at overdrageren har ejet virksomheden i mindst et år forud for overdragelsen, og at erhververen opretholder ejerskabet i mindst tre år. Ved salg mv. inden for tre år forhøjes gaveafgiften forholdsmæssigt efter ejertiden. Nye bindende retningslinjer for værdiansættelse af virksomheder ved generationsskifter De eksisterende regler som vi kender dem i dag, er overordnet beskrevet således: Når virksomheden overdrages til næste generation, skal den som udgangspunkt værdiansættes til handelsværdien. Er den ikke kendt, kan der findes støtte i Skattestyrelsens vejledende regler fra 2000 for henholdsvis værdiansættelse af unoterede aktier/anparter og værdiansættelse af goodwill. Værdien af virksomheden opgøres i hovedtræk som den bogførte egenkapital – med tillæg af en goodwill beregnet på baggrund af de seneste tre års regnskabsmæssige overskud. Det er vores erfaring, at den nuværende retsstilling omkring værdiansættelse ikke sjældent skaber stor usikkerhed om størrelsen af skatter og afgifter for familier, der ønsker at gennemføre et generationsskifte. Formålet med lovinitiativet er at skabe mere tryghed og forudsigelighed for danske familieejede virksomheder. Med det fremsatte lovforslag indføres et retskrav på anvendelse af en skematisk model for værdiansættelse. Modellen kan anvendes ved beregning af gave- og boafgift. Forudsat at visse betingelser er opfyldt, og at overdragelsen kan ske med skattemæssig succession. Modellen bygger videre på de eksisterende regler i aktie- og goodwillcirkulærerne. Hvis den skematiske værdiansættelse resulterer i en højere værdi end handelsværdien, kan handelsværdien anvendes, hvilket giver skatteyderne fleksibilitet ved generationsskifte. For at tage højde for særlige forhold foreslås det, at to typer virksomheder undtages for adgangen til retskravet: Nystartede virksomheder, der på overdragelsestidspunktet har haft kommercielle salg i mindre end tre år. Virksomheder, hvor aktiviteten primært består i udvikling og ejerskab af immaterielle aktiver, som endnu ikke har genereret afkast. Formålet med dette er at skabe en større sikkerhed for de involverede parter i et generationsskifte i forhold til godkendelsen af værdiansættelsen. Kriterierne for den skematiske værdiansættelse er nu præciseret i lovforslaget og svarer på nogle punkter til retningslinjerne i de nugældende aktie- og goodwillcirkulærer, men rummer samtidig også nye regler for, hvorledes værdien af en virksomhed skal opgøres. Dette vil alt andet lige efter vores opfattelse være en klar forbedring i forhold til generationsskifter. Lempelse af beskatningen ved overdragelser mellem søskende Som reglerne er i dag, er gaver mellem søskende indkomstskattepligtige, ligesom arv til søskende medfører betaling af en tillægsboafgift på 36,25 pct. Med lovforslaget skal gaver og arv mellem søskende fra 1. januar 2027 kun betale gaveafgift eller boafgift med 15 procent,

DreistStorgaard Advokater styrker positionen indenfor privatret

Om-os-banner-1500x667

DreistStorgaard Advokater tager et stort skridt på vækstrejsen indenfor privatretten ved at udvide og forene kræfterne med Forum Advokater i Roskilde, et velrenommeret privatretskontor med mere end 25 års erfaring. Det første store skridt med at udvide forretningen på det privatretslige område blev taget tilbage i 2019, ved købet af Replik A/S (det daværende FamilieTestamente). I dag har Replik hjulpet ca. 200.000 familier og udarbejder ca. 2.500 privatretlige dokumenter om måneden. Forum Advokater bliver en del af DreistStorgaard Advokater, som herefter – sammen med datterselskabet Replik A/S – indtager en position som Danmarks største og mest specialiserede aktører inden for privatretten. Samlet set vil der være et team på ca. 50 medarbejdere, der arbejder med privatretten, ud af den samlede medarbejderstab på 130. Forum Advokater, der i dag ejes og drives af advokaterne Allan Ohms og Erik Øvlisen, har opbygget et stærkt ry inden for områder som familie- og arveret, generationsskifte og dødsbobehandling. “Det er et klart strategisk skridt at Forum Advokater bliver en del af DreistStorgaard. Det vil både styrke vores faglige fundament, forene stærke kompetencer og ekspertise, hvilket giver os mulighed for at tilbyde endnu mere specialiseret rådgivning til vores kunder samt imødekomme det stigende antal henvendelser. Med Forum Advokaters stærke team ombord står vi stærkere end nogensinde inden for familie- og arveret, og vi er klar til at hjælpe endnu flere med at skabe tryghed.,” Svend-Aage Dreist Hansen, CEO og partner i DreistStorgaard Advokater og, medejer og bestyrelsesformand i Replik A/S. Fælles værdier og stærke profiler Forum Advokaters værdier og kundegrundlag harmonerer godt med DreistStorgaard Advokater, hvilket gør denne sammenlægning til et naturligt næste skridt. Samtidig styrker samarbejdet vores eksterne profil yderligere, ikke mindst gennem Allan Ohms og Erik Øvlisens rolle som profilerede rådgivere, blandt andet i Berlingskes brevkasse om privatret hver lørdag. Med kontorer i Sorø, Holbæk, Køge, Næstved, København, Aarhus og nu Roskilde er DreistStorgaard Advokater i dag den dominerende aktør inden for familie- og arveret på Sjælland. Vores lokale tilstedeværelse gør det muligt at tilbyde skræddersyet rådgivning til kunder regionalt, samtidig med at vi leverer specialiseret ekspertise på landsplan. ”Forum Advokater har valgt at være specialister inden for arveret, familieret, privatret, strafferet, generationsskifte og konstruktiv konfliktløsning. Vi forstår vigtigheden af at lytte, analysere og skabe skræddersyede løsninger til vores kunder – en tilgang, som vi bringer med os ind i samarbejdet med DreistStorgaard. Ved at blive en del af DreistStorgaard, kan vi udnytte flere ressourcer, bredere kompetencer og bedre teknologiske løsninger, alt sammen uden at gå på kompromis med det, der gør os unikke. Vi glæder os til at tage dette skridt ind i fremtiden sammen med DreistStorgaard” Allan Ohms, direktør i Forum Advokater. Specialistviden og stærk faglighed Forum Advokater beskæftiger i dag i alt 10 medarbejdere og heraf fire advokater der alle har solid erfaring inden for områder som arveret, familieret, generationsskifte, strafferet og anden privatret. Denne specialistviden bliver nu en del af DreistStorgaard Advokater og vil komme vores kunder til gode. Kontakt vores kommunikations-og presseafdeling for yderligere.

Ny lov fra årsskiftet: Strengere kontrol af udenlandsk arbejdskraft – hvad betyder det for din virksomhed?

Aftale

Et nyt lovforslag, der er vedtaget i Folketinget, vil medføre strengere krav til udenlandske medarbejdere, der arbejder i Danmark. Loven udmønter en del af regeringens politiske aftale om social dumping og medfører, at udenlandske medarbejdere skal kunne fremvise gyldige identifikationspapirer, hvis Arbejdstilsynet udfører kontrol på arbejdspladser. Formålet er at sikre, at udenlandske medarbejdere ikke udnyttes i strid med danske arbejdsforhold og regler. ”Virksomheder, der benytter udenlandsk arbejdskraft, skal være opmærksomme på, at de nu skal kunne dokumentere medarbejdernes identitet og arbejdsstatus ved Arbejdstilsynets kontrol. Dette er med til at styrke arbejdstilsynets kontroller og sikrer, at udenlandske medarbejdere ikke bliver udnyttet under dårlige arbejdsforhold. Det er afgørende, at virksomhederne tager ansvar og sørger for at overholde de nye krav – manglende dokumentation kan resultere i alvorlige sanktioner. Derfor er det vigtigt at være forberedt og handle proaktivt” Morten Lindkvist Nielsen, Advokat med speciale i Ansættelsesret. Som rådgivere for flere bygge- og anlægsvirksomheder vil vi opfordre alle berørte virksomheder til at være opmærksomme på de nye krav og sikre, at de er klar til at efterleve lovgivningen. Det er vigtigt at sikre korrekt dokumentation af medarbejdernes identitet for at undgå bøder eller andre sanktioner. Vi følger udviklingen nøje og er klar til at rådgive vores klienter om, hvordan de bedst forholder sig til de nye skærpede krav I er altid velkommen til at kontakt Morten Lindkvist Nielsen for at høre mere eller drøfte jeres situation. Læs mere om lovforslaget her