Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2023 er netop offentliggjort. Rapporten giver et overblik over de områder, hvor Forbrugerombudsmanden har grebet særligt ind i 2023, samt hvilke emner der vil have øget opmærksomhed i de kommende år. To af de centrale indsatsområder bliver øget tilsyn med greenwashing samt influenceres markedsføring rettet mod børn og unge.
Stort fokus på Greenwashing
I takt med at forbrugerne bliver mere opmærksomme på virksomheders miljøpåstande, har greenwashing også fået stigende opmærksomhed fra Forbrugerombudsmanden. I 2023 vurderede Forbrugerombudsmanden, at flere virksomheder fremstod grønnere i deres markedsføring, end de reelt var, hvilket førte til politianmeldelser af fire virksomheder. Dette har også resulteret i, at Forbrugerombudsmanden udsendte vejledning til landets virksomheder for at hjælpe dem med at undgå faldgruberne ved greenwashing.
Det fremgår tydeligt af årsberetningen, at grøn markedsføring fortsat vil være et vigtigt fokusområde. Med den ekstra bevilling fra Finansloven 2022 har Forbrugerombudsmanden nu de nødvendige ressourcer til at intensivere sin indsats på dette område.
Målrettet markedsføring mod børn og unge
I takt med at virksomheder i stigende grad anvender influencere til at markedsføre deres produkter, er der et øget behov for at regulere markedsføring rettet mod børn og unge. Forbrugerombudsmanden har derfor afholdt informationsmøder for både influencere og virksomheder for at gøre dem opmærksomme på reglerne for skjult reklame og målrettet markedsføring mod yngre aldersgrupper. Dette område vil være et særligt fokuspunkt i de kommende år.
Urimelige aftalevilkår
I 2023 behandlede Forbrugerombudsmanden også en række sager om urimelige aftalevilkår, især med fokus på finansielle virksomheder. Der er allerede anlagt flere retssager, og det forventes, at der vil blive anlagt endnu flere i de kommende år.
Forbrugerombudsmandens fremtidige fokus
Det er vores klare forventning, at grøn markedsføring og beskyttelse af børn og unge vil forblive centrale fokusområder for Forbrugerombudsmanden fremover. Vi anbefaler derfor, at virksomheder er særligt opmærksomme på reglerne for klima- og miljøudsagn, og følger udviklingen i Forbrugerombudsmandens vejledninger. Det er afgørende, at alle miljøpåstande er præcise og kan dokumenteres korrekt.
Hvordan kan DreistStorgaard hjælpe dig?
Har I behov for rådgivning om markedsføringslovens regler vedrørende klima- eller miljøudsagn, eller ønsker I en gennemgang af jeres markedsføringsmateriale? Så er I velkomne til at kontakte os for mere viden, sparring, rådgivning og information.
Artikel er skrevet af partner Dan Jordy og advokatfuldmægtig Katrine Purhus