I marts i år vedtog Europa-Parlamentet et nyt direktiv om grønne påstande. Dette såkaldte Green Claims Directive (GCD) kan fremover forhindre falsk eller vildledende reklame, der hindrer den grønne omstilling og potentielt medføre sanktioner over for en række virksomheder.
Direktivet introducerer en række krav til virksomheder, der agter at fremsætte miljøpåstande over for forbrugere. Herunder et krav om at grønne påstande skal være baseret på en livscyklusvurdering af det pågældende produkt.
Det er et meget betydeligt lovgivningsmæssigt direktiv i retning af at regulere miljøpåstande og brugen af miljømærkninger. Særligt i de tilfælde som ikke i forvejen er omfattet af EU-lovgivning.
Fakta
Livscyklusvurderinger
Nyt direktiv stiller dokumentationskrav til virksomheder
Virksomheder, der ønsker at offentliggøre eksplicitte miljøpåstande, skal fremadrettet udføre omfattende vurderinger og fremlægge understøttende dokumentation.
GCD skitserer specifikke krav til underbyggelse af eksplicitte miljøpåstande. For eksempel ved at kræve livscyklusovervejelser, offentliggørelse af videnskabelig dokumentation og forklaring af enhver afvigelse fra lovgivning eller industri- og sektorstandarder.
GCD har yderligere til formål at give en passende procedure for klager for personer, organisationer og andre, der er negativt påvirket af vildledende markedsføring.
GCD kan bane vejen for større antal greenwashing-retssager
Den Europæiske Unions hensigt med direktivet er at styrke reguleringsforanstaltninger mod falske eller vildledende miljøpåstande, der almindeligvis er kendt som greenwashing.
Formålet med direktivet om grønne krav er at forhindre, at falsk eller vildledende reklame hindrer den grønne omstilling. I henhold til GCD kan kun virksomheder, der har verificeret deres påstande som miljøvenlige, høste kommercielle fordele ved at bruge grønne påstande.
GCD og andre relaterede greenwashing-regler kunne meget vel bane vejen for et stigende antal greenwashing-retssager rundt om i verden.
Virksomheder kan blive sanktioneret på forskellige måder
Med de nye offentlige sanktioner kan virksomheder, der ikke overholder kravene, i fremtiden blive mødt med sanktioner som bøder, konfiskation eller midlertidige udelukkelser fra offentlige indkøb.
Stort skridt taget mod greenwashing
GCD markerer en vigtig milepæl i den europæiske grønne aftale og styrker Kommissionens ambition om at bekæmpe greenwashing og styrke forbrugerne. At undgå greenwashing-påstande kan hjælpe virksomheder med et bevare virksomhedens omdømme, øge kundernes tillid og fremme etisk og bæredygtig forretningspraksis.
Med det nye direktiv er der – efter vores opfattelse i DreistStorgaard – sket en klar opstramning mod greenwashing og introducerer nu sanktioner for dem, der findes skyldige i at fremsætte vildledende grønne påstande.
Forebyg greenwashing – kontakt os
Hvis I ønsker rådgivning omkring markedsføringslovens regler for brug af klima- eller miljøudsagn eller en gennemgang af konkret markedsføringsmateriale. så er I velkomne til at kontakte advokat og partner, Dan Jordy eller advokatfuldmægtig Katrine Purhus hos DreistStorgaard.