Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
location

FIND LOCATION

DA/EN

Hvad gør man når en kunde ikke betaler, hvor mange rykkerskrivelser skal man sende til kunden, og hvornår bør man overveje at sende sagen til inkasso? Det kan være svært at finde rundt i inkasso-junglen, men vi har samlet et par gode råd og viden til at gøre det lidt nemmere.

Hvis en kunde ikke betaler, kan det af hensyn til kunderelationen være fordelagtigt indledningsvist at sende kunden en venlig påmindelse om den manglende betaling. Det kan jo være, at der er sket en krydsbetaling eller, at den manglende betaling blot skyldes en forglemmelse.

Betaler kunden stadig ikke, bør man sende en rykkerskrivelse til kunden. Der er hverken en øvre eller nedre grænse for, hvor mange rykkerskrivelser man skal sende til kunden inden sagen eksempelvis overdrages til vores inkassoafdeling.

Der er dog en grænse for, hvor mange rykkergebyrer man må opkræve: Man må alene kræve i alt tre rykkergebyrer fordelt på tre rykkerskrivelser, som er sendt med mindst 10 dages mellemrum. Rykkergebyret skal fremgå tydeligt af rykkerskrivelsen og må som udgangspunkt højst udgøre 100 kr.

Det er vigtigt, at man undervejs i rykkerprocessen overvejer, hvorvidt det er tid til at sende kravet til inkasso. Det vil i den forbindelse være hensigtsmæssigt at holde sig for øje, hvornår kravet forældes. Fakturakrav forældes som udgangspunkt efter 3 år. Kravet bør derfor sendes til inkasso i god tid inden da.

Hvad gør man, når ens kunde ikke betaler trods rykkerskrivelser?

Hvis kunden, på trods af rykkerskrivelser, stadig ikke betaler, er der to muligheder for det videre forløb vedrørende inddrivelse af beløbet.

Mulighed 1)
Man kan enten vælge selv at fremsende et inkassovarsel til debitor. I så fald er det vigtigt, at det fremgår af inkassovarslet, at debitor indenfor minimum 10 dage kan indfri fordringen uden at der påløber yderligere omkostninger, og at sagen vil blive sendt til inkasso med yderligere omkostninger til følge for debitor, såfremt der ikke sker betaling, jf. inkassolovens § 10.

Mulighed 2)
Man kan også vælge blot at sende sagen til vores inkassoafdeling, som efterfølgende vil fremsende inkassovarsel – og skrivelse til debitor.

Afhængigt af sagens karakter, kan sagen efterfølgende sendes til fogedretten med henblik på at opnå dom for kravet samt mulighed for at få sikkerhed i debitors eventuelle aktiver.

 

Andre relevante nyheder

Væsentlige ændring i Folketingets domstolsreform for inkasso og foged sager

Væsentlige ændring i Folketingets domstolsreform for inkasso og foged sager

Læs mere

Andre relevante nyheder

Væsentlige ændring i Folketingets domstolsreform for inkasso og foged sager

Væsentlige ændring i Folketingets domstolsreform for inkasso og foged sager

Læs mere

Her finder du os

Køge

Bag Haverne 32
4600 Køge

Næstved

Garnisonsvej 2
4700 Næstved

Aarhus

Søren Frichs vej 42 A
8230 Åbyhøj

Holbæk

Sports Allé 5B, 1.th.
4300 Holbæk

København

Nimbusparken 24, 2.
2000 Frederiksberg

Sorø

Energivej 3
4180 Sorø

Du kan kontakte os

Mandag – fredag kl. 8.30 – 16.00
Tlf.: 56 63 44 66
E-mail: kontakt@dslaw.dk
CVR: 32300456

Ejendomsadministration

Tlf.: 55 75 00 75
Telefontid hverdage kl. 10.00 – 14.00
E-mail: ejendom@dslaw.dk

CSR

© 2024 DreistStorgaard. Alle rettigheder forbeholdes.