DreistStorgaard er rykket op på Legal500’s rankingliste

DreistStorgaard Advokater er rangeret blandt Danmarks bedste advokatfirmaer ifølge Legal 500’s seneste europæiske guide. Legal 500 er et internationalt anerkendt og prestigefyldt rankingbureau, der hvert år vurderer og rangerer advokatfirmaer og -profiler verden over – baseret på omfattende research, klientfeedback og brancheindsigt. I de seneste år har DreistStorgaard arbejdet målrettet på at styrke vores internationale profil, og det hårde arbejde bærer nu frugt: Fra tidligere at være nævnt som “Firm to Watch” er vi nu officielt rangeret i Tier 4 inden for M&A/virksomhedsoverdragelser. “Det betyder utroligt meget for os at blive anerkendt af Legal 500 – især fordi det er baseret på feedback fra vores klienter. Det viser, at det arbejde vi lægger i at skabe værdi og tryghed for vores klienter, også bliver set og værdsat. Jeg er stolt af vores team og den udvikling, vi har været igennem.” – Nikolaj Juhl Hansen, partner og advokat, DreistStorgaard Advokater Vi sender en stor tak til vores klienter og samarbejdspartnere for den positive feedback og tillid, der har bidraget til denne flotte placering. En lige så stor tak skal lyde til vores dygtige og dedikerede medarbejdere, hvis høje faglighed og store indsats har været afgørende for anerkendelsen.
DreistStorgaard Advokater har rådgivet HEJ Group A/S i opkøbet af Johnnys Service Center

DreistStorgaard Advokater har været den juridiske rådgiver for HEJ Group A/S i forbindelse med opkøbet af Johnnys Service Center i Greve. Med erfaring i erhvervstransaktioner og opkøb, har vi sikret en effektiv proces og været med til at optimere vilkårene for aftalen. Vores team har været med til at få dokumentpakken på plads, rådgivet om vilkårene for aftalen og stået for effektueringen af underskrifterne samt closing af handlen. Teamet bestod af juridisk sagsbehandler Mie Rothe Nielsen, og advokat Svend-Aage Dreist Hansen. Opkøbet af Johnnys Service Center er et strategisk skridt for HEJ Group A/S, der sigter mod at styrke deres position på markedet for DAF-lastbiler i Sjælland. Den strategiske placering af Johnnys Service Center i Greve giver mulighed for at udnytte synergier med eksisterende aktiviteter og styrker virksomhedens position i Hovedstadsområdet. Hos DreistStorgaard Advokater tilbyder vi professionel rådgivning og skræddersyede løsninger, der understøtter vores klienters strategiske mål og fremtidige vækst.
Succesfuld sag om udsættelse af lejer

Hos DreistStorgaard har vi for nylig ført en sag om udsættelse af en lejer i et boliglejemål, hvor vi både i Fogedretten og Østre Landsret fik medhold i, at lejeren kunne udsættes på grund af betalingsmisligholdelse. Sagens særlige omstændigheder Lejeren havde oprindeligt fået et påkrav om manglende betaling, men efterfølgende indgik parterne en afdragsordning, som lejeren misligholdte. Spørgsmålet var derfor, om udlejer skulle sende et nyt påkrav, eller om udsættelse kunne ske på baggrund af det oprindelige påkrav, og den misligholdte afdragsordning. Retten gav os medhold Både Fogedretten og Østre Landsret gav os medhold i, at udlejer ikke var forpligtet til at fremsende et nyt påkrav. Retten vurderede, at den oprindelige misligholdelse og den efterfølgende manglende overholdelse af afdragsordningen var tilstrækkelig grundlag for udsættelse. Afgørelsen har stor betydning for udlejere, da den tydeliggør, at en indgået afdragsordning eller henstand med betaling ikke nødvendigvis medføre at udlejer skal starte forfra i processen. Dette styrker udlejernes retsstilling og giver en klarere ramme for, hvordan betalingsmisligholdelse skal håndteres. Har du brug for rådgivning? Afgørelsen bekræfter, at udlejere har stærke rettigheder, når lejere misligholder en aftalt betalingsplan. Har du brug for rådgivning i lignende sager? Kontakt os gerne for en vurdering af din situation.
DreistStorgaard rådgiver i forbindelse med plæneklipper-opkøb

Den 24. februar 2025 blev det offentliggjort, at den kinesiske virksomhed Ningbo Daye Garden Machinery har købt den tyske fabrikant AL-KO Geräte’s gardentech-division for EUR 20 mio. AL-KO Geräte har en årlig omsætning på EUR 250 millioner og beskæftiger mere end 700 medarbejdere i 19 lande. Køberen, Ningbo Daye Garden Machinery, er en førende kinesisk producent af landskabsudstyr og er børsnoteret i Shenzhen. DreistStorgaard har bistået Ningbo Daye Garden Machinery med de danske aspekter af transaktionen, herunder juridisk due diligence og regulatoriske forhold – særligt vurderingen af, hvorvidt handlen var omfattet af de danske investeringsscreeningsregler. “De fleste kender AL-KO’s plæneklippere, så det har været en spændende opgave at være en del af. Vi ser en stigende kinesisk M&A-aktivitet i Danmark, og det har været en fornøjelse at samarbejde med Ningbo Daye Garden Machinery og deres kinesiske advokater om denne transaktion.” Advokat og partner Nikolaj Juhl Hansen DreistStorgaard blev instrueret af det kinesiske advokatfirma Deheng, mens det tyske advokatfirma Heuking rådgav sælger. DreistStorgaards team bestod af advokat Jacob Dreist, jurist Casper Simonsen, advokat Martin Baymler Thomsen og advokat Morten Lindkvist Nielsen samt partner Martin Skovbjerg og klientansvarlig partner Nikolaj Juhl Hansen. Læs mere om transaktionen her: FYB.de Service Dealer Land Power News
Jurist eller juridisk sagsbehandler til erhvervs- og landbrugsejendomme

Send din ansøgning her Brænder du for at arbejde med ejendomme, og har du erfaring med erhvervs- og landbrugsejendomme og tinglysning? Vi søger en dygtig og detaljeorienteret jurist eller juridisk sagsbehandler, der vil specialisere sig inden for erhvervs- og landbrugsejendomme. Stillingen indebærer både juridisk sagsbehandling og rådgivning i et komplekst og spændende område. Om jobbet Som en del af vores specialiserede team vil du få en vigtig rolle i sagsbehandlingen og rådgivningen inden for fast ejendom, med særligt fokus på erhvervs- og landbrugsejendomme. Du vil arbejde tæt sammen med advokater og øvrige specialister, og få ansvar for en bred vifte af juridiske opgaver. Dine primære opgaver vil være: Udarbejdelse og gennemgang af købsaftaler, herunder alle ejendommens dokumenter og øvrige juridiske dokumenter Tinglysningsopgaver, herunder servitutter, pantebreve og ejerforhold Håndtering af ejendomsoverdragelser og generationsskifter i landbruget Generel sagsbehandling og administration i forbindelse med erhvervs- og landbrugsejendomme, herunder selve berigtigelsesdelen i handlerne Din profil Det vigtigste er, at du har lyst til at arbejde med både sagsbehandling og juridiske opgaver, og at du kan arbejde selvstændig og i teams omkring kunden. Du har en juridisk baggrund, fx cand.jur. eller cand.merc.jur., men kan også være erfaren juridisk sagsbehandler. Vi søger en kollega, som har erfaring med eller interesse for fast ejendom, gerne erhvervs-og landbrugsejendomme, har erfaring med sagsbehandling og generel juridisk rådgivning. Du har et højt engagement og energiniveau, vil udvikle dig fagligt og personligt og har viljen og evnen til at skabe de bedste oplevelser og løsninger for vores kunder. Kendskab til landbrugsområdet og relateret lovgivning er en fordel, men ikke et krav. Du trives med at arbejde selvstændigt og struktureret, med sans for detaljen, tager ansvar og er ambitiøs på både egne og virksomhedens vegne, ligesom du trives i et dynamisk arbejdsmiljø med en bred opgaveportefølje. Du skal på én og samme tid have et blik for detaljen, og have det overordnede overblik. Velkommen til DreistStorgaard Advokater Mennesket først – juraen bagefter! Vi er ambitiøse på både dine og virksomhedens vegne. Vi har en flad organisationsstruktur, og alle medarbejdere har et stort ansvarsområde uanset uddannelse og erfaring. Vi lægger vægt på det personlige, engagementet og den faglig stolthed. For os er det afgørende, at vores medarbejdere har en personlighed, som matcher vores værdier. Det betyder meget for os, at man er der for andre. Det gælder ikke kun overfor vores kunder, men også overfor vores medarbejdere – ligesom det afspejler sig i de velgørende foreninger og organisationer, som vi har valgt at engagere os i. Vil du tage det næste skridt i dit arbejdsliv? Har du spørgsmål til jobbet, er du meget velkommen til at kontakte Partner Svend-Aage Dreist Hansen eller HR-Chef Susanne Rørbeck Mathiassen. Vi glæder os til at modtage din ansøgning og du søger stillingen via dette opslag. (Vi modtager ikke ansøgninger via mail). Vi holder løbende samtaler og ansætter når vi har fundet den rigtige kandidat så vi opfordrer dig til at sende din ansøgning hurtigst muligt. Læs DreistStorgaard Advokater A/S’ persondatapolitik i forbindelse med rekruttering her. Ansøg her
3. års advokatfuldmægtig eller yngre advokat til erhvervsteamet

Vi udvider vores erhvervsteam og søger en 3. års advokatfuldmægtig eller nyuddannet advokat, der har lyst til at arbejde bredt indenfor erhvervsretten. Trives du i et ambitiøst og fagligt stærkt team? Hos os får du mulighed for at udvikle dig, få ansvar og lære nyt, samtidig med at kompleksiteten i dine opgaver øges og tilpasses. Du vil få et job, hvor der ikke er langt fra ide til handling, og med et stærkt team omkring dig. Jobbet, din uddannelse og udvikling Som advokatfuldmægtig eller nyuddannet advokat i erhvervsteamet vil du komme til at beskæftige dig med bl.a. selskabsret, juridiske undersøgelser, generel erhvervsrådgivning, M&A, tvister samt processer. Dine opgavers kompleksitet og selvstændigheden vil stige i takt med din erfaring. Din uddannelsesplan vil blive tilrettelagt med udgangspunkt i din erfaring og interesse, men med erhvervsretten som det centrale juridiske område. Vi arbejder som et team omkring klienten, og du vil derfor oftest komme til at arbejde sammen med dine kolleger omkring den enkelte klient. Du får ansvaret for at sikre flow, kvalitet og struktur i sagsbehandlingen, og det er vigtigt, at du kan arbejde struktureret og meget selvstændigt. Du kommer til at arbejde tæt sammen med den ansvarlige advokat og øvrige kolleger i Team Erhverv. Vi har et højt fagligt niveau i teamet, og vi løser opgaverne, hvor det giver bedst mening i forhold til kompetencer. Samtidig inspirerer og hjælper vi hinanden i et godt og åbent arbejdsmiljø. Arbejdssted er vores kontor i Køge. Din profil Det vigtigste er, at du har lyst til at arbejde selvstændigt med fokus på klienten. Vi forventer samtidig, at du har erfaring med selskabsret og generel erhvervsrådgivning. Vi søger en kollega, der har et højt engagement, ønsker faglig udvikling og har viljen og evnen til at skabe de bedste oplevelser og løsninger for vores klienter. Du skal trives i en travl og til tider uforudsigelig hverdag. Du arbejder selvstændigt, tager ansvar og er ambitiøs på egne og virksomhedens vegne. Du skal på én og samme tid have et blik for detaljen samt evnen til at bevare det overordnede overblik. Det vigtigste er, at du har et højt fagligt niveau og motiveres af at lære og udvikle dig. Vil du tage det næste skridt i dit arbejdsliv? Har du spørgsmål til jobbet, er du velkommen til at kontakte: Partner Svend-Aage Dreist Hansen på e-mail sah@dslaw.dk HR-chef Susanne Mathiassen på e-mail suma@dslaw.dk eller telefon 56643300. Du søger stillingen via dette link. (Vi modtager ikke ansøgninger via mail). Vær opmærksom på at vi løbende holder samtaler og ansætter, når vi har mødt den rigtige kandidat. Send derfor dit cv og ansøgning hurtigst muligt. Læs DreistStorgaard Advokater A/S’ persondatapolitik i forbindelse med rekruttering her. Send ansøgning her
Nye regler forbedrer mulighederne for generationsskifte af danske familieejede erhvervsvirksomheder

Sidste sommer lancerede regeringen udspillet ”Et stærkere erhvervsliv”, som indeholdt en række tiltag for at forbedre mulighederne for generationsskifte af danske familieejede erhvervsvirksomheder. Skatteministeren har efter nogle måneders ventetid nu fremsat et lovforslag, der i høj grad forbedrer mulighederne for generationsskifte af danske familieejede virksomheder. For at skabe et overblik over det nye lovforslag, præsenterer vi fire punkter og breder dem ud hver for sig i de senere afsnit. Det nye lovforslag medfører følgende ændringer: Ændring af pengetanksreglen – øget mulighed for successionsoverdragelse af ejendomsselskaber En nedsættelse af bo- og gaveafgiften fra 15 procent til 10 procent ved generationsskifte af aktive erhvervsvirksomheder, herunder aktiv udlejningsvirksomhed Nye bindende retningslinjer for værdiansættelse af virksomheder ved generationsskifter Lempelse af beskatningen ved overdragelser mellem søskende Ændring af pengetanksreglen – mulighed for successionsoverdragelse af ejendomsselskaber Med lovforslaget lempes det som i praksis kaldes ”pengetanksreglen”. Det vil medføre, at det fremover bliver muligt at overdrage udlejningsvirksomheder skattefrit med succession. Successionen indebærer, at overdrageren ikke beskattes af skattepligtige fortjenester ved overdragelsen. I stedet overtages den latente skatteforpligtelse af erhververen som en del af betalingen for virksomheden. Dermed udskydes beskatningen indtil et eventuelt senere skattepligtigt videresalg af virksomheden. Reglerne om skatteudskydelse er forbeholdent aktive virksomheder og kan derfor ikke bruges ved overdragelse af virksomheder, hvis indtægter eller aktiver i overvejende grad vedrører passiv kapitalanbringelse i fast ejendom, kontanter, værdipapirer eller lignende. Med det nye lovforslag gøres der delvist op med dette princip. Således, at virksomheder som består af aktiv udlejning af fast ejendom efter lovforslaget ikke længere betragtes som passiv kapitalanbringelse – og dermed fremover vil kunne overdrages skattefrit og med den nedsatte bo- og gaveafgift på 10 procent. Lempelsen omfatter både ejendomsselskaber og personligt ejede ejendomsvirksomheder. For at der er tale om ”aktiv udlejningsvirksomhed” skal følgende betingelser dog være opfyldt: Overdrageren og dennes familie skal have en direkte og indirekte ejerandel af ejendommen på mere end 50 procent. Opgaven med indgåelsen af aftaler af væsentlig økonomisk betydning for driften må ikke i overvejende grad være overladt til en uafhængig tredjemand Overdrageren skal have ejet ejendommen i mindst et år før overdragelsen og skal i hele denne periode havde udlejet ejendommen aktivt. Alternativt skal ejendommen indgå i en samlet virksomhed med aktiv udlejning af fast ejendom, der har været ejet i mindst et år Nedsættelse af bo- og gaveafgiften til 10 procent Af lovforslaget følger desuden, at bo- og gaveafgiftssatsen nedsættes fra 15 procent til 10 procent ved overdragelse af personligt ejede virksomheder samt selskaber til nære familiemedlemmer m.v. ved arv eller gave. Af lovforslaget fremgår det også, at nedsættelsen alene omfatter erhvervsvirksomheder, hvilket vil sige virksomheder som ikke i overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse. Selskaber med en overvægt af værdipapirer og likvider mv. vil dermed ikke være omfattet af den nedsatte afgift. For at kunne anvende den lave afgift, skal følgende kriterier derfor være opfyldt: Overdragelsen skal omfatte ”aktiv virksomhed”. Det er en betingelse for den lave afgift på 10 procent, at gaven ydes fra og med 1. oktober 2024, eller at der er udloddet arv fra boet, hvor arvelader er afgået ved døden den 1. oktober 2024 eller senere. Overdrageren skal have ejet virksomheden det seneste år umiddelbart forud for overdragelsen. Det er ligeledes et krav, at gavegiveren/arveladeren i mindst ét år af ejertiden, har deltaget aktivt i driften af virksomheden, eller at overdrageren eller dennes familie har deltaget i selskabets ledelse, hvis virksomheden bliver drevet i selskabsform. Overdrageren eller dennes familie skal eje den erhvervsmæssige virksomhed mindst tre år efter overdragelsen, for at opnå fuld fordel af nedsættelsen fra de 15 procent til 10 procent i afgift. Det bliver en betingelse for den nedsatte afgift, at overdrageren har ejet virksomheden i mindst et år forud for overdragelsen, og at erhververen opretholder ejerskabet i mindst tre år. Ved salg mv. inden for tre år forhøjes gaveafgiften forholdsmæssigt efter ejertiden. Nye bindende retningslinjer for værdiansættelse af virksomheder ved generationsskifter De eksisterende regler som vi kender dem i dag, er overordnet beskrevet således: Når virksomheden overdrages til næste generation, skal den som udgangspunkt værdiansættes til handelsværdien. Er den ikke kendt, kan der findes støtte i Skattestyrelsens vejledende regler fra 2000 for henholdsvis værdiansættelse af unoterede aktier/anparter og værdiansættelse af goodwill. Værdien af virksomheden opgøres i hovedtræk som den bogførte egenkapital – med tillæg af en goodwill beregnet på baggrund af de seneste tre års regnskabsmæssige overskud. Det er vores erfaring, at den nuværende retsstilling omkring værdiansættelse ikke sjældent skaber stor usikkerhed om størrelsen af skatter og afgifter for familier, der ønsker at gennemføre et generationsskifte. Formålet med lovinitiativet er at skabe mere tryghed og forudsigelighed for danske familieejede virksomheder. Med det fremsatte lovforslag indføres et retskrav på anvendelse af en skematisk model for værdiansættelse. Modellen kan anvendes ved beregning af gave- og boafgift. Forudsat at visse betingelser er opfyldt, og at overdragelsen kan ske med skattemæssig succession. Modellen bygger videre på de eksisterende regler i aktie- og goodwillcirkulærerne. Hvis den skematiske værdiansættelse resulterer i en højere værdi end handelsværdien, kan handelsværdien anvendes, hvilket giver skatteyderne fleksibilitet ved generationsskifte. For at tage højde for særlige forhold foreslås det, at to typer virksomheder undtages for adgangen til retskravet: Nystartede virksomheder, der på overdragelsestidspunktet har haft kommercielle salg i mindre end tre år. Virksomheder, hvor aktiviteten primært består i udvikling og ejerskab af immaterielle aktiver, som endnu ikke har genereret afkast. Formålet med dette er at skabe en større sikkerhed for de involverede parter i et generationsskifte i forhold til godkendelsen af værdiansættelsen. Kriterierne for den skematiske værdiansættelse er nu præciseret i lovforslaget og svarer på nogle punkter til retningslinjerne i de nugældende aktie- og goodwillcirkulærer, men rummer samtidig også nye regler for, hvorledes værdien af en virksomhed skal opgøres. Dette vil alt andet lige efter vores opfattelse være en klar forbedring i forhold til generationsskifter. Lempelse af beskatningen ved overdragelser mellem søskende Som reglerne er i dag, er gaver mellem søskende indkomstskattepligtige, ligesom arv til søskende medfører betaling af en tillægsboafgift på 36,25 pct. Med lovforslaget skal gaver og arv mellem søskende fra 1. januar 2027 kun betale gaveafgift eller boafgift med 15 procent,
DreistStorgaard Advokater styrker positionen indenfor privatret

DreistStorgaard Advokater tager et stort skridt på vækstrejsen indenfor privatretten ved at udvide og forene kræfterne med Forum Advokater i Roskilde, et velrenommeret privatretskontor med mere end 25 års erfaring. Det første store skridt med at udvide forretningen på det privatretslige område blev taget tilbage i 2019, ved købet af Replik A/S (det daværende FamilieTestamente). I dag har Replik hjulpet ca. 200.000 familier og udarbejder ca. 2.500 privatretlige dokumenter om måneden. Forum Advokater bliver en del af DreistStorgaard Advokater, som herefter – sammen med datterselskabet Replik A/S – indtager en position som Danmarks største og mest specialiserede aktører inden for privatretten. Samlet set vil der være et team på ca. 50 medarbejdere, der arbejder med privatretten, ud af den samlede medarbejderstab på 130. Forum Advokater, der i dag ejes og drives af advokaterne Allan Ohms og Erik Øvlisen, har opbygget et stærkt ry inden for områder som familie- og arveret, generationsskifte og dødsbobehandling. “Det er et klart strategisk skridt at Forum Advokater bliver en del af DreistStorgaard. Det vil både styrke vores faglige fundament, forene stærke kompetencer og ekspertise, hvilket giver os mulighed for at tilbyde endnu mere specialiseret rådgivning til vores kunder samt imødekomme det stigende antal henvendelser. Med Forum Advokaters stærke team ombord står vi stærkere end nogensinde inden for familie- og arveret, og vi er klar til at hjælpe endnu flere med at skabe tryghed.,” Svend-Aage Dreist Hansen, CEO og partner i DreistStorgaard Advokater og, medejer og bestyrelsesformand i Replik A/S. Fælles værdier og stærke profiler Forum Advokaters værdier og kundegrundlag harmonerer godt med DreistStorgaard Advokater, hvilket gør denne sammenlægning til et naturligt næste skridt. Samtidig styrker samarbejdet vores eksterne profil yderligere, ikke mindst gennem Allan Ohms og Erik Øvlisens rolle som profilerede rådgivere, blandt andet i Berlingskes brevkasse om privatret hver lørdag. Med kontorer i Sorø, Holbæk, Køge, Næstved, København, Aarhus og nu Roskilde er DreistStorgaard Advokater i dag den dominerende aktør inden for familie- og arveret på Sjælland. Vores lokale tilstedeværelse gør det muligt at tilbyde skræddersyet rådgivning til kunder regionalt, samtidig med at vi leverer specialiseret ekspertise på landsplan. ”Forum Advokater har valgt at være specialister inden for arveret, familieret, privatret, strafferet, generationsskifte og konstruktiv konfliktløsning. Vi forstår vigtigheden af at lytte, analysere og skabe skræddersyede løsninger til vores kunder – en tilgang, som vi bringer med os ind i samarbejdet med DreistStorgaard. Ved at blive en del af DreistStorgaard, kan vi udnytte flere ressourcer, bredere kompetencer og bedre teknologiske løsninger, alt sammen uden at gå på kompromis med det, der gør os unikke. Vi glæder os til at tage dette skridt ind i fremtiden sammen med DreistStorgaard” Allan Ohms, direktør i Forum Advokater. Specialistviden og stærk faglighed Forum Advokater beskæftiger i dag i alt 10 medarbejdere og heraf fire advokater der alle har solid erfaring inden for områder som arveret, familieret, generationsskifte, strafferet og anden privatret. Denne specialistviden bliver nu en del af DreistStorgaard Advokater og vil komme vores kunder til gode. Kontakt vores kommunikations-og presseafdeling for yderligere.
Ny lov fra årsskiftet: Strengere kontrol af udenlandsk arbejdskraft – hvad betyder det for din virksomhed?

Et nyt lovforslag, der er vedtaget i Folketinget, vil medføre strengere krav til udenlandske medarbejdere, der arbejder i Danmark. Loven udmønter en del af regeringens politiske aftale om social dumping og medfører, at udenlandske medarbejdere skal kunne fremvise gyldige identifikationspapirer, hvis Arbejdstilsynet udfører kontrol på arbejdspladser. Formålet er at sikre, at udenlandske medarbejdere ikke udnyttes i strid med danske arbejdsforhold og regler. ”Virksomheder, der benytter udenlandsk arbejdskraft, skal være opmærksomme på, at de nu skal kunne dokumentere medarbejdernes identitet og arbejdsstatus ved Arbejdstilsynets kontrol. Dette er med til at styrke arbejdstilsynets kontroller og sikrer, at udenlandske medarbejdere ikke bliver udnyttet under dårlige arbejdsforhold. Det er afgørende, at virksomhederne tager ansvar og sørger for at overholde de nye krav – manglende dokumentation kan resultere i alvorlige sanktioner. Derfor er det vigtigt at være forberedt og handle proaktivt” Morten Lindkvist Nielsen, Advokat med speciale i Ansættelsesret. Som rådgivere for flere bygge- og anlægsvirksomheder vil vi opfordre alle berørte virksomheder til at være opmærksomme på de nye krav og sikre, at de er klar til at efterleve lovgivningen. Det er vigtigt at sikre korrekt dokumentation af medarbejdernes identitet for at undgå bøder eller andre sanktioner. Vi følger udviklingen nøje og er klar til at rådgive vores klienter om, hvordan de bedst forholder sig til de nye skærpede krav I er altid velkommen til at kontakt Morten Lindkvist Nielsen for at høre mere eller drøfte jeres situation. Læs mere om lovforslaget her
DreistStorgaard bistår ved strategisk salg til international koncern

DreistStorgaard afslutter et travlt år på området for virksomhedsoverdragelser med rådgivningen til Øbakke-familien med salget af 75 % af virksomhederne Sivertsen A/S og Øbakke A/S til den hollandske koncern Zweegers Equipment Group. Sivertsen, grundlagt i 1938, og Øbakke, etableret i 2001, har gennem årene skabt en stærk koncern med cirka 125 medarbejdere. Virksomheden tilbyder et bredt sortiment af maskiner til professionelle brugere inden for landbrug, kommuner, have-park, boligselskaber, anlægsgartnere og entreprenører, og fokuserer både på salg og servicering. Den familieejede Zweegers-koncern, som allerede driver virksomheder i Holland, Belgien, Italien, Canada og Danmark, udvider nu sin portefølje med Øbakke/Sivertsen. Begge koncerner arbejder med landbrugs- og entreprenørmaskiner og deler et fælles værdigrundlag og markedssyn. Begge virksomheder fortsætter driften uændret, men med Zweegers Equipment Group og Mechan International som partnere på et strategisk og operationelt højere niveau. Innovation og udfordring af branchenormer har altid været et fokusområde for ledelsen i Øbakke og Sivertsen. Med vækststrategien annonceret, og det næste trin lige om hjørnet, er fundamentet lagt til en rentabel forretningsmodel med kunder og medarbejdere i fokus. Læs Øbakke A/S pressemeddelelse her: DreistStorgaards rolle i transaktionen DreistStorgaard Advokater har bistået sælgerne gennem hele processen – fra indgåelsen af Letter of Intent til oprettelse af datarum, gennemførelse af due diligence og forhandling af transaktionsdokumenter. Klientpartner Svend-Aage Dreist Hansen har sammen med erhvervsteamet, bestående af partner Nikolaj Juhl Hansen, juridisk sagsbehandler Christina Egevang, og advokat Morten Lindkvist Nielsen, leveret juridisk ekspertise på højeste niveau. Svend-Aage Dreist Hansen udtaler: “2024 har været et ekstremt travlt år for os inden for køb og salg af virksomheder. Vi har haft op imod 20 sager, herunder den med Øbakke/Sivertsen, som også har et grænseoverskridende aspekt. Det er flere end nogensinde før på et enkelt år for DreistStorgaard, og det er glædeligt at se, hvordan vores strategiske fokus på at vækste dette forretningsområde bærer frugt.” DreistStorgaard samarbejdede med Addere som finansiel rådgiver for sælgerne og takker også DLA Piper og Beierholm for deres bistand til Zweegers-koncernen.