Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
location

FIND LOCATION

DA/EN

Fra den 17. december 2023 bliver det obligatorisk for alle danske virksomheder med flere end 49 ansatte at have en såkaldt whistleblowerordning. Manglende etablering af en ordning er ulovlig og tæller endvidere voldsomt ned i en virksomheds ESG-profil.

Hos DreistStorgaard tilbyder vi at ”drifte” din whistleblowerordning samt sikre, at du altid har en ordning der er i overensstemmelse med de lovgivningsmæssige krav.

Hvorfor en whistleblowerordning?

En whistleblowerordning er et supplement til den løbende dialog på arbejdspladsen og er en mulighed for, at medarbejdere trygt kan ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladserne uden at frygte for negative konsekvenser. Formålet med at etablere en whistleblowerordning er at sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til eventuelle ulovligheder og alvorlige uregelmæssigheder på den enkelte arbejdsplads.

Whistleblowerordningen skal tilbydes til alle medarbejdere, men kan derudover udstrækkes til at omfatte fx bestyrelsesmedlemmer, kapitalejere, leverandører og kunder mv.

Det der typisk vil blive indberettet i en whistleblowerordning, er fx lovovertrædelser, tilsidesættelse af faglige standarder eller interne complianceprogrammer samt chikane af seksuel, køns- eller racemæssig eller anden karakter og andre samarbejdsvanskeligheder.

Enhver indgivelse af whistleblower-informationer skal tages alvorligt og behandles i overensstemmelse med de retningslinjer, der er etableret i lovgivningen.

Hvem skal have en whistleblowerordning?

Alle danske virksomheder med flere end 49 ansatte er forpligtet til at etablere en intern whistleblowerordning. 

Når man som virksomhed skal beregne om man er omfattet af reglerne, er det meget vigtigt, at der ikke er tale om en opgørelse af årsværk – deltidsmedarbejdere tælles altså også fuldt med. Man skal også være opmærksom på brug af vikarer, konsulentansatte og sæsonudsving i arbejdsstyrken.

Reglerne er baseret på et EU-direktiv, og gælder altså i hele Europa.

Hvordan etableres og driftes en Whistleblowerordning?

Man kan udpege en tredjepart til at være den første modtager af indberetninger under whistleblowerordningen, fx en advokat.

Hos DreistStorgaard samarbejder vi med virksomheden EQS, der har udviklet en teknisk platform, hvorpå man kan drive sin whistleblowerordning. Vi leverer altså en teknisk løsning samtidig med, at man så outsourcer opgaven med at modtage og indledningsvist behandle indberetninger til os hos DreistStorgaard.

Kontakt os

Hos DreistStorgaard er det advokatfuldmægtig Sylvester Strand Thomsen (syth@dslaw.dk) og advokat og partner Nikolaj Juhl Hansen (njh@dslaw.dk), der er ansvarlige for whistleblowerrådgivning, så tag meget gerne fat i os for en indledende uforpligtende drøftelse.

Priser

Tekniskløsning fra EQS
Håndtering af indberetning*

Andre relevante nyheder

Vidste du, at det ikke er nok ”bare” at have en pop-up eller samtykkebanner ift.  cookies?

Vidste du, at det ikke er nok ”bare” at have en pop-up eller samtykkebanner ift. cookies?

Læs mere
Har I styr på jeres cookies?

Har I styr på jeres cookies?

Læs mere
Er din virksomhed forpligtet til at udpege en databeskyttelsesrådgiver?

Er din virksomhed forpligtet til at udpege en databeskyttelsesrådgiver?

Læs mere
NIKOLAJ JUHL HANSEN

NIKOLAJ JUHL HANSEN

Advokat, partner

njh@dslaw.dk

Dir. (+45) 27 74 05 07

Andre relevante nyheder

Vidste du, at det ikke er nok ”bare” at have en pop-up eller samtykkebanner ift.  cookies?

Vidste du, at det ikke er nok ”bare” at have en pop-up eller samtykkebanner ift. cookies?

Læs mere
Har I styr på jeres cookies?

Har I styr på jeres cookies?

Læs mere
Er din virksomhed forpligtet til at udpege en databeskyttelsesrådgiver?

Er din virksomhed forpligtet til at udpege en databeskyttelsesrådgiver?

Læs mere