Højesteret har, i forlængelse af Landsrettens afgørelse i marts 2024, sat et endeligt punktum for sagen mod Danish Crown.
Danish Crown er dømt for overtrædelse af markedsføringslovens § 5, stk. 1, om vildledende markedsføring ved at have anvendt et klimaudsagn på deres produkter, som ikke var tilstrækkeligt dokumenteret.
Hvad er greenwashing?
Greenwashing opstår, når en virksomhed fremstår mere miljøvenlig i sin marketing og kommunikation, end den reelt er. Det kan f.eks. ske, hvis en virksomhed tager små skridt i en mere bæredygtig retning, men gennem markedsføring overdriver disse skridt, så man vildledes til at tro, at hele produktet er bæredygtigt.
Hvorfor er greenwashing højaktuelt?
Klimaet er på mange virksomheders agenda, og derfor har virksomhederne fokus på klimaet og forsøger at skabe en klimavenlig profil, fordi det kan øge deres succes. Grønne produkter kan øge virksomhedens konkurrenceevne, reducere omkostninger gennem nedsat energi- eller ressourceforbrug og tiltrække medarbejdere, der tilvælger virksomheden på grund af dens grønne profil.
Gode råd til at undgå greenwashingfælden
- Brug kun miljøudsagn, der kan dokumenteres. Vær konkret og undgå generelle udsagn
- Brug anerkendte standarder og certificeringer
- Gennemfør en grundig undersøgelse (due diligence) af investeringer og samarbejdsforhold
Landsrettens afgørelse
Landsretten fandt, at Danish Crown havde overtrådt markedsføringsloven ved at markedsføre deres produkt som grønnere, end de kunne dokumentere. De havde mærket deres produkt med udsagnet ”klimakontrolleret gris”, hvilket kunne vildlede forbrugerne til at tro, at produktet var underlagt en miljøkontrol svarende til autoriserede miljømærker.
Danish Crowns mærkningsordning var deres egen og uden uafhængig kontrol. Derfor skulle de kunne dokumentere udsagnet, men de havde ikke fremlagt nødvendig dokumentation.
Højesterets afgørelse
Den 23. juli 2024 satte Højesteret et endeligt punktum for sagen. I Landsretten fik Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening ikke medhold i påstanden om, at udsagnet ”Dansk gris er mere klimavenlig end du tror” var vildledende. Derfor nedlagde de følgende påstande for Højesteret:
- Danish Crown A/S skal anerkende at have overtrådt markedsføringslovens § 5, stk. 1, ved at have brugt udsagnet ”Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”.
- Danish Crown A/S forbydes at anvende udsagnet ”Dansk Gris er mere klimavenlig, end du tror” i markedsføringsmateriale i en periode på 5 år.
- Danish Crown A/S forbydes at anvende udsagnet ”Klimakontrolleret” baseret på den fremlagte certificeringsordning.
- Danish Crown A/S skal offentliggøre dommens begrundelse og resultat på deres hjemmeside i mindst 14 dage.
Danish Crown har taget bekræftende til genmæle og anerkender de nedlagte påstande, hvorfor Højesteret gav medhold i alle påstande. Danish Crown skal derfor opfylde de ovenfor nævnte krav, og der kan nu sættes et endeligt punktum for sagen.
Forebyg greenwashing
Ønsker I rådgivning om markedsføringslovens regler for brug af klima- eller miljøudsagn eller en gennemgang af konkret markedsføringsmateriale, er I velkomne til at kontakte advokat og partner Dan Jordy eller advokatfuldmægtig Katrine Purhus hos DreistStorgaard Advokater.