Fra 1. juli 2025 gælder der nye regler for brug af vinterdæk i Danmark. Reglerne betyder, at det nu kan give både bøder og forsikringsproblemer at køre med dæk, der ikke er egnede til vinterføre.
De nye regler for vinterdæk, som trådte i kraft 1. juli 2025, betyder helt konkret, at biler ikke må køre med “åbenbart uegnede” dæk i vinterføre, og man skal i praksis kunne dokumentere dækegnethed via mærkning såsom 3PMSF eller M+S.
Hos Dreiststorgaard Advokater ser vi allerede nu behovet for øget opmærksomhed – særligt hos virksomheder med firmabiler, leasingselskaber og transportaktører.
Hvad går de nye regler ud på?
De nye regler betyder, at man ikke må køre med “åbenbart uegnede dæk” i vinterføre. Det vil sige, at sommerdæk ikke længere er lovlige at bruge, når der er sne, is, sjap eller frost.
Lovændringen er indført for at øge trafiksikkerheden og tydeliggøre bilisters ansvar for at køre med dæk, der passer til vej- og vejrforholdene.
Det er dog vores vurdering, at loven er formuleret relativt åbent. Det er nemlig politiets skøn, om forholdene betegnes som vinterføre, og om et dæk vurderes at være “åbenbart uegnet”. Det giver fleksibilitet – men også en vis retlig usikkerhed.
Sådan lever du op til reglerne
For at undgå bøder og ansvarssager er det vigtigt at kunne dokumentere, at bilen er udstyret med dæk, der er egnede til vinterkørsel.
Det kan du sikre ved at tjekke følgende punkter:
- Vælg dæk med 3PMSF-mærkning – det såkaldte 'Three Peak Mountain Snowflake'-symbol (et bjerg med et snefnug). Dæk med kun M+S-mærkning er ikke nødvendigvis godkendt under de nye regler
- Hold øje med mønsterdybden – minimumsdybden er 1,6 mm, men FDM anbefaler mindst 3 mm for vinter- og helårsdæk
- Gem dokumentation – kvitteringer, billeder af dækmærkning og serviceoplysninger kan blive vigtige beviser i en forsikrings- eller ansvarssag
- Tilpas firmapolitikker og kontrakter – virksomheder med firmabiler eller leasingaftaler bør have klare krav om brug af vinteregnede dæk, og ansvarsplacering bør fremgå af kontrakterne
Hvorfor det kan blive dyrt at lade være
Hvis du som bilist derfor bliver stoppet i vinterføre og har dæk, der vurderes som uegnede, risikerer du en bøde på 1.000 kr. pr. dæk – altså op til 4.000 kr. for en almindelig bil.
Men det kan også have mere alvorlige konsekvenser. Hvis du forårsager en ulykke, mens bilen er på sommerdæk, kan forsikringsselskabet reducere eller helt afvise dækning. Det kan også føre til erstatningsansvar over for tredjemand.
Vores anbefalinger
De nye regler om vinterdæk er et godt eksempel på, hvordan tilsyneladende simple ændringer kan få prak-tiske og retlige konsekvenser – både for privatbilister og virksomheder.
- Virksomheder bør opdatere deres interne politikker og kontrakter om brug af firmabiler
- Leasingselskaber bør tydeliggøre ansvar for dækskift i kontraktgrundlaget
- Bilister bør gemme dokumentation for dækmærkning og service
Hos Dreiststorgaard Advokater rådgiver vi både private og virksomheder om færdselsret, forsikringsforhold og kontraktansvar.
Har du brug for en vurdering af din konkrete situation – fx i forbindelse med en leasing-aftale, en ansvarssag eller opdatering af interne politikker – er du velkommen til at kontakte os.

