Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

03/01-2021

Forbrugerombudsmanden har den 22. december 2021 offentliggjort en kvikguide, der har til formål at gøre det lettere for virksomheder at overholde reglerne for markedsføring med klima- og miljøanprisninger.

Green washing

Der er en stadig stigende interesse for mange virksomheder at have fokus på at markedsføre sine produkter som “grønne”, hvilket også har resulteret i et stigende antal klager hos Forbrugerombudsmanden over såkaldt “greenwashing”. I juni 2021 sendte Forbrugerombudsmanden et udkast til en kvikguide om grøn markedsføring i høring, med henblik på at hjælpe virksomheder med at undgå at anvende vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber. Den endelige version er nu blevet offentliggjort.

Ligesom Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. fra 2014, så skelner den nye kvikguide mellem generelle og konkrete miljøudsagn, og for begge slags udsagn skal dokumentationskravet i markedsføringslovens § 13 overholdes.

I kvikguiden er det nu fremhævet, at der ved brug af udsagn om “bæredygtighed” også skal tages hensyn til sundhedsmæssige, sociale og etiske forhold, og at dokumentation for påstande om “bæredygtighed”, som udgangspunkt skal baseres på en såkaldt livscyklusanalyse, der viser, at virksomheden ikke forringer de kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov.

Forbrugerombudsmanden anfører samtidig, at det derfor er meget vanskeligt at kalde et produkt mv. “bæredygtigt” uden at vildlede. Til gengæld åbnes der op for, at virksomheder godt vil kunne markedsføre sig med, at virksomheden tilstræber bæredygtighed eller lignende udsagn, eller at virksomheden laver bæredygtige tiltag.

Du kan læse kvikguiden her

Vil du vide mere?

Hvis du vil vide mere om reglerne vedrørende greenwashing, så kontakt DreistStorgaard på kontakt@dslaw.dk