Juridiske selvbetjeningsløsninger – ikke altid det bedste valg!

Digitale selvbetjeningsløsninger opnår større og større udbredelse. Vi oplever ofte at få spørgsmålet, om ikke det er nemmere og billigere blot at anvende digitale standardkontrakter, som kan købes online?

Vær forsigtig med selvbetjeningsløsninger

Der er dog grund til at være ret forsigtig, når man udelukkende anvender digitale selvbetjeningsløsninger i forhold til juridiske ydelser, særligt indenfor områder som erhvervslejeret og skatteret eller områder med særlig regulering. Flere oplever at anvendelse af digitale standardløsninger i realiteten har medført enten et utilsigtet resultat, når den pågældende har behov for at aktivere løsningen, f.eks. i form af en samarbejdsaftale, erhvervslejekontrakt eller et testamente/ægtepagt, hvor virksomheden eller forbrugeren måske har været usikker på, hvad det egentlig var, man skulle forholde sig til i forbindelse med udfyldelsen af standardformularen eller besvarelsen af standardspørgsmålene. I disse tilfælde kan det vise sig at være for sent at rette op på den selvbetjente løsning, hvis opgaven viser sig at have krævet professionel juridisk rådgivning for at opnå den oprindeligt ønskede løsning.

Underkend ikke den helhedsorienterende juridiske rådgivning

Virksomheder og private skal derfor allerede i forbindelse med overvejelserne om anvendelse af digitale selvbetjeningsløsninger gøre sig klart, om man reelt er i tvivl om, hvad der er den mest hensigtsmæssige løsning på den pågældende problemstilling. Der kan bestemt være flere fordele ved at anvende digitale selvbetjeningsløsninger til de helt standardiserede juridiske ekspeditioner, men den helhedsorienterede juridiske rådgivning kan man ikke forvente at få ved anvendelse af standardløsningerne. I mange situationer er det f.eks. meget væsentligt at tænke skatteforhold ind i den løsning, som man påtænker, vil være det rette, da de fleste dispositioner, som vi foretager – både erhvervsmæssigt og privat – har skatte – eller afgiftsmæssige konsekvenser, som de digitale løsningsmodeller ikke altid tager højde for.

Tænk over dit behov

Det vigtigste spørgsmål man skal stille sig, er faktisk om der reelt er et overblik over de konkrete ønsker og den helt rette løsningsmodel, når der skal tages stilling til om en selvbetjeningsløsning er det rette. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt opgaven kan løses ved digital selvbetjening, må anbefalingen altid være, at man søger professionel rådgivning. Dermed kan man sikre, at den rette løsning opnås, og der opnås en helhedsorienteret rådgivning på den givne problemstilling. Ofte finder vi i samråd med vores klienter ud af, at den opgave, som klienten troede var relativ simpel og krævede en bestemt løsning, faktisk krævede en grundlæggende anden tilgang, uden at dette nødvendigvis gjorde opgaven væsentligt dyrere at få løst. Vi medvirker til, at løsningen bliver skræddersyet til klientens ønsker og behov. Samtidig modvirker vi også, at et manglende overblik over dine reelle behov og ønsker og konsekvenserne af en hurtig – men måske ikke optimal digital selvbetjeningsløsning – i sidste ende bliver en bekostelig affære.

Brug for hjælp?

Vi står altid klar hos DreistStorgaard Advokater for en snak om dine konkrete ønsker og juridiske problemstillinger, så vi sikrer en helhedsorienteret løsning for dig eller din virksomhed.