Gode råd om de juridiske udfordringer, som COVID-19 har afstedkommet for danske virksomheder
Vi får en hel del spørgsmål til, hvordan virksomheder skal forholde sig til de problemstillinger, der udspringer af COVID-19.
Da vi er klar over, at den nuværende situation er kritisk – naturligvis først og fremmest på det sundhedsmæssige område – men også for mange virksomheder i Danmark, har vi samlet nogle af de problemstillinger, som vi har oplevet størst fokus på indtil nu.
I artiklen giver vi gode råd om:
Organisering af beredskab til håndtering af kunderelationer
Tilrettelæg virksomhedens beslutninger om finansiel styring af virksomheden
Følg anbefalinger af retningslinjer fra myndighederne
Skab overblik over kritiske kontrakter og kunderelationer
Kan corona-virus betragtes som Force Majeur
Indgåelse af nye kontrakter – overhold sælgers loyale oplysningspligt
ORGANISER ET BEREDSKAB TIL HÅNDTERING AF KUNDERELATIONER
Vores erfaring er, at mange virksomheder modtager henvendelser eller krav om ophævelse af aftaler, manglende leverancer og spørgsmål om refusion af allerede betalte deposita og andre beløb. Mange virksomheder oplever også selv behov eller ønske om at komme ud af indgåede aftaler.
Vi anbefaler, at virksomheder etablerer et
beredskab til at håndtere disse kritiske situationer i relation til kunder og
eksterne samarbejdspartnere. For at kunne effektivisere behandlingen af
henvendelser og virksomhedens eksterne kommunikation, anbefaler vi, at
beredskabet i videst muligt omfang gives mandat til at træffe endelige
beslutninger om annullation eller modifikation af indgåede aftaler. Det er af
væsentlighed, at enhedens beslutninger dokumenteres og kommunikeres på en
betryggende måde til ledelsen og relevante personer i virksomheden.
Det er vores vurdering, at der kan være et meget stort konfliktpotentiale i denne
sammenhæng, som i vid udstrækning vil handle om placering af tab og risici.
Beredskabet bør derfor have et særligt blik for, hvordan virksomhedens
procesrisiko vil være i de forskellige udfaldsrum, som beredskabet skal vælge
imellem.
TILRETTELÆG VIRKSOMHEDENS BESLUTNINGER OM FINANSIEL STYRING AF VIRKSOMHEDEN
Vi anbefaler, at
virksomheder analyserer og tilrettelægger virksomhedens finansielle beredskab
og styring i den kommende fremtid, der forventes præget af uforudsete forhold.
I en situation som den foreliggende med udbrud af en viruspandemi, vil ledelsen
i virksomheder være omfattet af reglerne om det personlige ledelsesansvar i
forhold til virksomhedens kapitalberedskab. Der er derfor behov for og en pligt
for virksomhedens ledelse til at overveje og tage stilling til
finansieringskapacitet, og der kan være behov for forhandlinger med kreditorer
om midlertidige foranstaltninger, f.eks. i form af kreditfaciliteter.
DreistStorgaard Advokater anbefaler virksomheder, at eventuelle statslige støtteordninger, der måtte blive gennemført, nøje overvejes udnyttes ligesom en tæt dialog med virksomhedens investerings- og finansielle samarbejdspartnere anbefales.
FØLG ANBEFALINGER OG RETNINGSLINJER FRA MYNDIGHEDERNE
Vi anbefaler, at virksomheden undersøger, om det er
relevant at indgå eventuelle tillægsaftaler med samarbejdspartnere om
forholdsregler og retningslinjer, som præcist omhandler coronavirus og den
periode, som forventes at være påvirket af pandemien.
Det er vores vurdering pt. at det på sigt vil være af betydning for
ansvarsvurderingen i forbindelse med eventuelle erstatningsretlige krav, at der
er udvist en adfærd fra virksomhedernes side, der har levet op til de krav, som
myndigheder og aftaler har dikteret. Det kan heller ikke udelukkes, at dette
vil kunne spille ind på forsikringsretlige forhold, så det anbefales, at
myndighedernes anbefalinger, eventuel indført nødlovgivning og øvrige
retningslinjer følges.
SKAB OVERBLIK OVER KRITISKE KONTRAKTER OG KUNDERELATIONER
Vi anbefaler, at virksomheden skaber sig et samlet
overblik over alle sine kontrakter og kunde- eller leverandørrelationer m.v.
for at kunne identificere dem, der er eller kan blive særligt kritiske for virksomheden,
eller som indebærer risici for krav eller tab.
Det er vigtigt, at virksomheden har en individuel tilgang til opgaven med at
skabe overblik over og vurdere sin position i den enkelte relation. Hver
kontrakt og kunde- eller leverandørrelation kan i princippet have forskellige
kommercielle og juridiske implikationer, som virksomheden skal tage i
betragtning, når det konstateres, hvorledes coronavirus kan have eller få
indflydelse på virksomheden.
Virksomheden kan på grundlag af
ovenstående systematiske gennemgang af kontrakter og kunderelationer danner sig
et økonomisk overblik over sin eksponering for tab på større, kritiske
kontrakter.
KAN CORONAVIRUS BETRAGTES SOM FORCE MAJEURE?
Vi får mange henvendelser om, hvorvidt coronavirus kan betragtes som force majeure. Interessen skyldes som udgangspunkt, at en kontraktpart ikke er erstatningsansvarlig, hvis denne ikke kan opfylde en kontrakt som følge af force majeure.
En vurdering af, om der foreligger force majeure, skal
tage udgangspunkt i den konkrete kontrakt, hvis den indeholder en bestemmelse
om det. Fortolkningen af en klausul vil afhænge af, om kontrakten er underlagt
dansk ret eller fremmed ret. Hvis kontrakten ikke indeholder en klausul og er
underlagt dansk ret, vil en vurdering ske på grundlag af dansk rets almindelige
force majeure-begreb. I dansk ret er force majeure-begrebet en samlebetegnelse
for ekstraordinære, udefrakommende, uforudsigelige begivenheder, der gør opfyldelsen
af en parts forpligtelser umulig (og ikke bare mere besværligt eller dyrere).
Et typisk eksempel på force majeure er en naturkatastrofe, der tilintetgør
f.eks. en leverandørs produktionsfaciliteter af en specifik vare (som
leverandøren ikke kan skaffes fra en anden producent/underleverandør). En af
udfordringerne er pt., at mange virksomheder ikke har defineret epidemier
og/eller pandemier som en force majeure situation, og det rejser derfor
spørgsmålet om den konkrete kontrakt giver mulighed for at en part kan påberåbe
sig ansvarsfrihed som følge af den nuværende corona-virus situation.
Vi anbefaler derfor, at virksomheder – inden man afsender eller i øvrigt
forholder sig til henvendelser omkring force majeure – foretager en nøje
gennemgang af den konkrete kontrakt og de øvrige kontraktdokumenter.
I forbindelse med virksomhedens gennemgang af kommercielle kontrakter bør
følgende som minimum identificeres:
- Hvori består parternes gensidige forpligtelser?
- Udgør coronavirus – eller eventuelle direkte/indirekte følger af denne – en reel og ubetinget hindring for opfyldelse af kontrakten?
- Indeholder kontrakten en force majeure klausul, og i så fald kan coronavirus indfortolkes i klausulens ordlyd?
For at en part skal kunne påberåbe sig force majeure,
skal umuligheden knytte sig til den konkrete ydelse. Hvis ydelsen bliver
overflødig som en afledt konsekvens af fordi en force majeure-begivenhed,
fritager ikke parterne fra forpligtelsen til at udveksle ydelser, typisk en
leverance mod betaling.
Oplysningspligten!
En aftalepart skal straks underrette den anden om forholdet med en orientering om, hvorfor coronavirus-udbruddet har forårsaget, at det er umuligt at opfylde kontrakten, og hvor lang tid det antages, at umuligheden vil foreligge. Da retsvirkningerne af, at der foreligger force majeure, ikke er helt klare, så anbefaler vi, at aftaleparterne i en force majeure-situation konkret aftaler, hvordan force majeure-situationen skal håndteres, og hvad retsvirkningerne af den, skal være mellem parterne.
Parterne har desuden en forpligtelse til at begrænse et eventuelt tab for den anden kontraktpart.
Vi anbefaler generelt i den nuværende situation, at parterne prioriterer at få
tilpasset aftalen mindeligt til de nuværende omstændigheder, og i videst muligt
omfang at parterne har fokus på et for begge parter optimalt samlet udfald.
INDGÅELSE AF NYE KONTRAKTER: OVERHOLD SÆLGERS LOYALE OPLYSNINGSPLIGT!
Hvis en virksomhed f.eks. er sælger i forbindelse med
indgåelse af kommercielle kontrakter (eller transaktioner, herunder ejendoms-
og virksomhedstransaktioner), bør virksomheden iagttage sin loyale
oplysningspligt i forhold til de coronavirus-relaterede udfordringer, som
virksomheden har kendskab til.
Vi anbefaler derfor, at virksomheden altid og løbende i forhandlingsforløb
loyalt oplyser om udfordringer eller potentielle udfordringer med leverancer
(uanset om det er varer eller tjenesteydelser), eller andre risici, der er
forbundet med sælgers opfyldelse af sin kontraktmæssige forpligtelser. En
undladelse af loyalt at oplyse en køber om relevante forhold kan resultere i,
at sælgeren ifalder et erstatningsansvar over for køber.