Vi tilbyder juridisk rådgivning og drift af jeres whistleblowerordning
Fra den 17. december 2023 bliver det obligatorisk for alle danske virksomheder med flere end 49 ansatte at have en såkaldt whistleblowerordning. Manglende etablering af en ordning er ulovlig og tæller endvidere voldsomt ned i en virksomheds ESG profil.
Hos DreistStorgaard tilbyder vi at ”drifte” din whistleblowerordning samt sikre, at du altid har en ordning der er i overensstemmelse med de lovgivningsmæssige krav.
En whisteblowerordning er et supplement til den løbende dialog på arbejdspladsen og er en mulighed for, at medarbejdere trygt kan ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladserne uden at frygte for negative konsekvenser. Formålet med at etablere en whistleblowerordning er at sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til eventuelle ulovligheder og alvorlige uregelmæssigheder på den enkelte arbejdsplads.
Whistleblowerordningen skal tilbydes til alle medarbejdere, men kan derudover udstrækkes til at omfatte fx bestyrelsesmedlemmer, kapitalejere, leverandører og kunder mv.
Det der typisk vil blive indberettet i en whistleblowerordning er fx lovovertrædelser, tilsidesættelse af faglige standarder eller interne complianceprogrammer samt chikane af seksuel, køns- eller racemæssig eller anden karakter og andre samarbejdsvanskeligheder.
Enhver indgivelse af whistleblower-informationer skal tages alvorligt og behandles i overensstemmelse med de retningslinjer, der er etableret i lovgivningen.
Alle danske virksomheder med flere end 49 ansatte er forpligtet til at etablere en intern whistleblowerordning.
Når man som virksomhed skal beregne om man er omfattet af reglerne er det meget vigtigt, at der ikke er tale om en opgørelse af årsværk, og deltidsmedarbejdere tælles altså også fuldt med. Man skal også være opmærksom på brug af vikarer, konsulentansatte og sæsonudsving i arbejdsstyrken.
Reglerne er baseret på et EU direktiv, og gælder altså i hele Europa.
1. En indberetningskanal (intern eller ekstern)
2. En procedure for håndtering af indberetninger
3. En whistleblowerpolitik
Man kan udpege en tredjepart til at være den første modtager af indberetninger under whistleblowerordningen, fx en advokat.
Hos DreistStorgaard samarbejder vi med virksomheden EQS, der har udviklet en teknisk platform, hvorpå man kan drive sin whistleblowerordning. Vi leverer altså en teknisk løsning samtidig med, at man så outsourcer opgaven med at modtage og indledningsvist behandle indberetninger til os hos DreistStorgaard.
Vi tilbyder kort sagt i samarbejde med EQS at ”drifte” din whistleblowerordning samt at sikre, at du altid har en ordning der er i overensstemmelse med de lovgivningsmæssige krav.
Vi tilbyder en løsning, som indeholder opsætningsgebyr, teknisk løsning til indberetning og håndtering af indberetninger via abonnement. Se priser herunder:
*Priser til teknisk løsning reguleres årligt.
Kontakt os endelig for en indledende uforpligtende drøftelse, hvor vi kan afdække jeres ønsker og behov.
Advokatfuldmægtig Sylvester Strand Thomsen (syth@dslaw.dk)
Advokat og partner Nikolaj Juhl Hansen (njh@dslaw.dk)
Vi er et fremsynet full-service advokatfirma, der rådgiver en bred vifte af klienter –
alt fra privatkunder til lokale og nationale virksomheder i SMV segmentet samt
internationale virksomheder.