Skjult reklame

Forbrugerombudsmanden er klar med en ny version af de gode råd, der skal hjælpe influenter med at overholde forbuddet mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort en revideret version af de gode råd til bloggere – og andre influenter. Revideringen kommer som følge af den nye markedsføringslov, som trådte i kraft den 1. juli 2017, og hvor bestemmelsen om skjult reklame blev ændret. Den nye bestemmelse står i § 6, stk. 4.

Med den tidligere markedsføringslov var det et krav, at der var en aftale mellem den virksomhed, der blev eksponeret og den, der stod for eksponeringen, fx en influent. Dette krav gælder ikke længere. Det afgørende er derimod, om der er en ”kommerciel hensigt”. Rådene hedder nu ”Gode råd til influenter om skjult reklame”.

Det fremgår blandt andet, at Forbrugerombudsmanden anbefaler, at reklamer bliver tydeligt markeret med ordene ”Reklame” eller ”Annonce”.

Du kan læse de nye råd her.

Du er meget velkommen til at kontakte DreistStorgaard Advokater A/S, hvis du vil vide mere om reglerne om skjult reklame, og hvad reglerne betyder for din virksomheds markedsføring og samarbejde med bloggere og andre influenter.